Dwutrakcyjny Impuls II EN63H-009 z pociągiem Regio 80844 do Słupska na stacji Darłowo, 29.05.2023r.
fot. Przemysław Jezierski
Linia Sławno - Darłowo kilka dni po reaktywacji połączeń pasażerskich. SA110-007 z pociągiem Os. 11035 ze Sławna na stacji końcowej Darłowo, 2.07.2005 r.
W 2005 roku do nadmorskiego Darłowa po wielu latach powróciły pociągi pasażerskie za sprawą reaktywacji połączeń na lokalnej linii 418. Była to jedna z pierwszych linii kolejowych reaktywowanych po latach wygaszania popytu i likwidacji połączeń pasażerskich na lokalnych trasach, jakie przeprowadzano w ostatnich dekadach ubiegłego wieku.
Mieszkańcy Darłowa mają dziś całoroczny dostęp do kolei i stabilną ofertę, chociaż w ostatnich latach bywało różnie.
Likwidacja połączeń po 113 latach
Do leżącego w północno-zachodniej Polsce nadmorskiego Darłowa kolej dotarła już w drugiej połowie XIX wieku. W listopadzie 1878 r. otwarto jednotorową linię z Korzybia przez Sławno do Darłowa, po której pojechały pociągi pasażerskie i towarowe. Przewozy pasażerskie na blisko 35-kilometrowej trasie funkcjonowały przez 113 lat.
W sierpniu 1991 r. zawieszono ruch osobowy między Korzybiem a Sławnem. Miesiąc później pociągi pasażerskie wykreślono z rozkładu jazdy na nadmorskim odcinku linii ze Sławna do Darłowa. W 1997 roku odcinek Korzybie – Sławno rozebrano, zaś na północnej 19-kilometrowej części trasy do Darłowa był utrzymywany ruch towarowy.
Nadmorska linia była w bardzo złym stanie technicznym. Nawierzchnia nie pozwalała na osiąganie prędkości większej niż 30 km/h, co tłumaczyło decyzję o likwidacji połączeń pasażerskich. W ostatniej edycji rozkładu jazdy 1991/1992 w tabeli nr 381 SRJP figurowały 4 pary pociągów: dwie poranne i dwie popołudniowe. Na pokonanie 19-kilometrowego odcinka Sławno – Darłowo osobówki potrzebowały aż 60 minut. Na początku XXI wieku linia doczekała się gruntownego remontu, co umożliwiło podniesienie prędkości do 80 km/h, jednak nie przyczyniło się do rychłego powrotu pociągów pasażerskich.
Reaktywacja przy pomocy niemieckich pociągów
Impulsem do reaktywacji linii było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji w maju 2004 r. na linii Sławno – Darłowo pojawił się wagon motorowy promujący regionalne połączenia kolejowe. Wyczekiwana reaktywacja regularnych połączeń nastąpiła po 14 latach, w czerwcu 2005 r. Powrót pociągów był możliwy dzięki uzgodnieniom między Urzędem Marszałkowskim Województwa zachodniopomorskiego i samorządami lokalnymi.
W rozkładzie jazdy przewidziano 6 par pociągów, z czego 5 kursowało w relacji Sławno – Darłowo, a pierwszy poranny i ostatni wieczorny pociąg jechał z i do Słupska. Były to połączenia całoroczne, wzmacniane dodatkowymi kursami w okresie wakacyjnym. Przejazd kolejowym szlakiem ze Sławna do Darłowa trwał 25 minut, co było ponaddwukrotnym przyspieszeniem w stosunku do ostatniego rozkładu jazdy 1991/1992, przed zawieszeniem połączeń. Na reaktywowaną linię wjechały spalinowe zespoły trakcyjne SA110, należące do UMWZP, a przewoźnikiem zostały ówczesne PKP Przewozy Regionalne. Używane, trzywagonowe SZT sprowadzono z Niemiec, gdzie wcześniej pełniły służbę w barwach przewoźnika DB Regio. Wysłużone, kilkudziesięcioletnie pojazdy na zachodniopomorskich torach były zupełną nowością i doskonale sprawdzały się przy obsłudze lokalnych tras.
Wkrótce po udanej reaktywacji linii 418 do Darłowa pojawiły się plany wykorzystania istniejącej bocznicy wojskowej do Darłówka. W ten sposób umożliwiono by dojazd turystom niemal nad sam Bałtyk. Plany te nigdy nie doczekały się jednak realizacji.
Czarne chmury ponownie nad linią 418
Z początkiem 2009 r. z powodu problemów taborowych kursowanie pociągów na linii 418 zostało wstrzymane na kilka miesięcy. Pasażerowie byli zmuszani do korzystanie z zastępczej komunikacji autobusowej. Czarne chmury nad linią 418 ponownie zaczęły się zbierać w roku 2011. Tym razem pojawiły się argumenty finansowe, zagrażające dalszemu funkcjonowaniu połączeń, Podano, że linia ma około 2,2 mln zł deficytu i samorządu nie stać na jej dalsze utrzymywanie. W grudniu 2011 r. po 6 latach przewozy zostały ponownie zawieszone.
Likwidacja połączeń do Darłowa spotkała się z ostrym sprzeciwem lokalnej społeczności. Mieszkańcy Sławna i Darłowa zebrali tysiąc podpisów przeciw likwidacji pociągów. Na spotkaniu z urzędnikami dowiedzieli się jednak, że mogą najwyżej liczyć na połączenia w sezonie letnim. Niestety na ponowne wznowienie kursów przyszło czekać 6 lat.
Ponowna reaktywacja ze stabilną ofertą
Pociągi pasażerskie do Darłowa powróciły z początkiem wakacji w czerwcu 2017 r. Zaoferowano 4 połączenia ze Sławna do Darłowa w dniu powszednie i dodatkowe dwie pary pociągów w weekendy. Obsługę reaktywowanej linii zapewniały wagony motorowe SA103 i SA109. Połączenia na linii 418 przywrócono tylko na okres wakacji, kursy realizowane były do pierwszych dni września. W takiej samej formie połączenie wróciło w kolejnej edycji rozkładu jazdy, w roku 2018. Wówczas zdecydowano jednak, że cieszące się dużą popularnością pociągi będą kursowały do końca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy, czyli do połowy grudnia. Od tej pory Sławno i Darłowo ma już stabilną ofertę kolejową z całorocznymi pociągami.
W aktualnym rozkładzie jazdy 2024/2025 na linii Sławno – Darłowo kursuje 5 par pociągów w dni powszednie i 4 pary w dni wolne od pracy. Jeden pociąg ma bezpośrednią relację ze Słupska, a jeden kursuje aż z Kołobrzegu, co jest zupełną nowością aktualnego rozkładu jazdy. W sezonie letnim uruchamiane będą dodatkowe 3 pary pociągów. Najkrótszy czas przejazdu ze Sławna do Darłowa z postojami w Bolszewie, Nowym Jarosławiu i Sińczycy wynosi 21 minut.
W poprzednich latach część pociągów na linii 418 była obsługiwana nowoczesnymi, dwutrakcyjnymi pojazdami Impuls II serii EN63H. W obowiązującym rozkładzie jazdy pasażerowie na linii Sławno – Darłowo podróżują jednoczłonowymi wagonami motorowymi SA103.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.